Friday, September 16, 2011

Kuih Sagu @ Bronok dan tips tentang kelapa parut



Assalamualaikum. Hari ni malass bebenor nak mengupdate blog...pada hal dok mengadap gak lappy ni....hmm....meh layan jerk Kuih Sagu @ Bronok ni walaupun dah banyak kali Mas entrykan kuih ni...gambar2 lain2 kan...he3..idak la jemu nengoknya...Kuih Sagu @ Bronok ni juga yang dihidangkan pada Izahdaut sekeluarga pada Sabtu lepas selain dari Soto Ayam yang sedappp tu...tapi yang ini, Mas baru buat pagi tadi dan baru jerk habis dimakan...satu  tips dari Mas, klu Kuih Sagu @ Bronok masih berbaki malamnya, boleh disimpan dalam bekas bertutup dan masukkan dalam peti ais, keesokkannya bila nak makan, boleh kukus balik atau panaskan dalam microware, walaupun bronok tu dah bersalut kelapa, selain dari itu, Mas nak kongsikan satu tips dari Kak Nor - Secubit Garam tentang menyimpan kelapa parut supaya tahan lama...sebab ianya juga digunakan untuk menyalut Kuih Sagu @ Bronok ni, kata Kak Nor kelapa parut ni boleh disimpan selama sebulan dalam freeze tu..biar kelapa parut ni keras kejang dalam freeze tu...bila nak guna, hanya kukus balik atau pun boleh masukkan dalam microware untuk lembutkan balik kelapa parut ni...jadi senangkan nak buat kuih muih, stok kelapa parut dah sedia ada....terima kasih pada Kak Nor atas tips ni...amat berguna pada Mas...moga kita semua dapat manafaat darinya...Mas kongsikan disini pulak yerk Kak Nor...sayangg akak..muahhh

Kuih Sagu @ Bronok 
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • 1 cawan sagu biji kecil
  • 2 cawan air
  • 3/4 gula pasir - kalau nak manis lagi boleh tambah
  • sedikit pati sirap
  • 1 helai daun pandan - untuk mewangikan kuih tu
Untuk salut
  • kelapa parut - agak 2 
  • sedikit garam - digaul sebati dengan kelapa parut

Cara membuatnya :
  1. Rendam sagu hingga kembang.
  2. Panaskan air, masukkan pati sirap, daun pandan dan gula, biar mendidih .
  3. Toskan sagu tu dan masukkan sagu kedalam air yang mendidih tu, kacau hingga sagu menjadi agak 2 pekat dengan api sederhana, kalau masih ada biji 2 putih, tak pe, biarkan. 
  4. Tuang sagu kedalam loyang atau acuan kecik yang telah disapu dengan sedikit minyak, kukus selama 20 minit dengan api sederhana atau sehingga biji 2 putih sagu tu hilang.
  5. Apabila sejuk, keluarkan dari acuan, kalau dari loyang potong ikut saiz yang dikehendaki dan salutkan dengan kelapa parut yang telah digaul dengan sedikit garam.
  6. Jeng..jeng..boleh dimakan





Kuih Sagu @ Bronok dan tips tentang kelapa parut Rating: 4.5 Diposkan Oleh: jagostu

0 comments:

Post a Comment