Tuesday, September 13, 2011

Bergedil Daging



Assalamualaikum.....fuhhh..lama dah tak buat 2 entry dalam sehari.....he3..sabo jerk..untuk Kak Ummi , Kak Azlita Aziz dan yang lain2 yang meminta resepi bergedil daging yang Mas joinkan sekali berposing ngan Soto Ayam tu.....Mas kongsikan pulak disini resepi bergedil daging yang sedap tu....resepi asal bergedil daging ni Mas ambik dari DianaA dari Myresepi. Memang sedapp bergedil daging ni...Ain ngan Daniel makan gitu jerk....kalau dicicah ngan sos pun sedapp sangat...selalunya kalau bergedil masih berbaki pada malamnya, Mas akan simpan dalam freeze, bila nak makan lagi ke esokkannya...panaskan jerk dalam microware...hmm..tetap sedapp tau...tengok respon kat Myresepi, ramai yang dah mencubanya....jadi..Selamat Mencuba yerk.....

Bergedil Daging
Bahan ( 30 biji bergedil ) : 
  • 1 kilo kentang - dikupas kulitnya dan dipotong bulat - Mas potong dadu sederhana besar
  • 300 gram daging cincang
  • 2 biji telur, asingkan kuning dan putih
  • 3/4 cawan bawang goreng
  • secekak daun sup -  dicincang
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 sudu teh serbuk lada putih
  • sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah
  • garam secukup rasa

Cara membuatnya :
  1. Panaskan kuali dan goreng kentang yang telah dipotong bulat. Bila sudah masak angkat dan toskan. Kemudian ditumbuk lumat. Mas lenyek dengan garfu masa kentang masih panas2.
  2. Tumbuk bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. Kemudian tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau dan masukkan daging cincang. Masak sehingga daging bertukar warna dan airnya kering.
  3. Campurkan daging yang telah digoreng tadi ke dalam kentang yang telah ditumbuk lumat. Masukkan juga 2 biji kuning telur, bawang goreng dan daun sup. Gaul rata adunan. Kemudian bentukkan seperti bergedil. Bentuk ikut citarasa sendiri.
  4. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas kalau tidak bergedil senang pecah bila digoreng. Celup bergedil yang telah dibentukkan kedalam 2 biji putih telur tadi dan kemudian goreng. Teknik supaya bergedil tidak pecah ialah jangan dibalikkan bergedil sehingga ia betul-betul garing. Insyallah bergedil tidak pecah, gorengnya pun lawa.
  5. Apabila bergedil garing, angkat dan toskan...sedap dimakan dengan soto atau dicicah ngan sos..makan gitu jerk pun sedappp...

Bergedil Daging Rating: 4.5 Diposkan Oleh: jagostu

0 comments:

Post a Comment