Friday, September 30, 2011

Bubur Candil Keledek VS Badak Berendam, terkompius sikittt..



Assalamualaikum. Meh layan jerk Bubur Candil Keledek, yang Mas jadi agak kompius sikittt sebab pikirkan Bubur Candil Keledek Kak Yatie dan ole2 keledek Izahdaut adalah dari 1 resepi yang sama...rupanya ole2 keledek yang asalnya Izahdaut nak buat Badak Berendam Versi keledek tu Mas pikirkan Izahdaut nak buat Bubur Candil Keledek..aduhhhhh....macam2 kan...perasan tak ada inti kelapa dalam bebola candil tu....he3..Mas agak pening sikit gara Izahdaut tayang ole2 keledek ari tu...jadi Mas pun dengan rajinnya letakkan inti kelapa dalam bebola candil tu.....dah habis semangkuk....belek2 balik resepi Izahdaut dan Kak Yatie, baru perasan, Bubur Candil Keledek ni telah diderhakakan dengan tak sengaja dengan letakkan inti kelapa tu....huuhh....kuat betoi pengaruh ole2 keledek tu...tercompius Mas dibuatnya....he3...apa pun ...sangat sedap Bubur Candil Keledek ni walaupun telah diiintikan.....betul la kata Kak Yatie dan Izah, tak terasa liat sangat menguyah bebola candil tu...lembut2 liat gitu...sedapppnya....satukan pulak dengan kuah santan tu....perrhh..memang tak cukup semangkuk...tapi kan...

Bubur Candil Keledek
Resepi : Kak Yatie
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 1 1/2 cawan tepung pulut
  • 2 cwn keledek rebus, toskan dan lecek halus
  • 1/2 cwn sagu biji - cuci dan rendamkan bersama 1/2 cwn air selama 10 minit pastu toskan)
  • 1/2 cawan air - jika perlu dan tuang sikit2 masa menguli doh
  • sedikit garam
  • pewarna kuning dan hijau
  • Air secukupnya - utk merebus bubur candil
Bahan Utk Kuah :
  • 2 cawan santan pekat
  • 2 cawan santan cair
  • 1 ketul gula melaka=racik halus dan masak hingga hancur+1 cwn air= tapiskan
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 2 helai daun pandan- di simpul
Cara membuatnya :
  1. Rebus keledek sehingga empuk.
  2. Keledek yg telah di rebus, di toskan dan di lecek halus. Biarkan sejuk dan ketepikan dulu.
  3. Masukkan keledek yg telah di lecek tadi bersama tepung pulut dan uli hingga menjadi doh, tambah air jika perlu. Tuangkan sedikit2 sehingga menjadi doh yg diingini.
  4. Bahagikan pada 2 bahagian dan letak pewarna setiap bahagian.
  5. Didihkan air dan masakkan sagu tadi sehingga putih, setelah kembang, angkat dan siramkan di bwh air paip dan tapiskan. Ketepikan.
  6. Sementara itu dlm periuk yg lain,didihkan air dlm periuk, bulat2kan spt bebola kecil adunan kuning dan hijau dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.(api sederhana je ya..)
  7. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
  8. Di dalam periuk yg lain, satukan santan cair dan santan pekat, masukkan sekali air gula melaka yg sudah di tapis tadi.
  9. Masukkan bebola candil tadi dan masukkan daun pandan...gaul sebati. Masukkan sagu biji tadi.
  10. Gaul sentiasa supaya santan tidak pecah...biarkan mendidih. Sekiranya kurang manis bolehlah tambah gula pasir sedikit. Setelah siap, matikan api dan bolehlah di hidangkan.

Bubur Candil Keledek VS Badak Berendam, terkompius sikittt.. Rating: 4.5 Diposkan Oleh: jagostu

0 comments:

Post a Comment