Sunday, September 25, 2011

Ikan Pekasam Goreng dan Masak Lemakkk



Assalamualaikum. Semalam masak simple2 jerk..memandangkan Izahdaut tapaukan masak lomak dari Kak Anim masa bertandang kerumah Izahdaut sabtu lepas, Mas goreng ikan pekasam jerk untuk dimakan ngan masak lomak tu...untuk Ain ngan Danaiel, Mas goreng ayam jerk...ikan pekasam ni pun buah tangan dari Izahdaut masa Izah bertandang kerumah Mas minggu lalu....hmm...memang sedapp ikan pekasam yang dibuat mertua Izahdaut ni...masak lomak daging dan sembilang salai Kak Anim pun memang mabelesss.....tak kurang juga sedapnya kek karemel Anna tu...kejapp jerk dah abisssss....memang seronok berjumpa ramai2 gini..InsyaAllah....lain kali boleh buat lagi....tak puas pulak sembang hari tu...he3..meh layan dulu ikan pekasam ni...ari ni baru dapur mula nak berasap2...

Ikan Pekasam Goreng
Resepi : MasDuniaku
Bahan :
  • Ikan pekasam
  • Bawang merah - hiris
  • Cili padi secukupnyer - belah dua atau hiris
Cara memasak :
  1. Cuci bersih ikan pekasam. Rendam sebentar dalam air untuk mengurangkan sedikit kemasinan dan melembutkan sedikit kecut ikan tersebut.
  2. Panaskan sedikit minyak. Goreng ikan pekasam hingga masak @ garing. Angkat dan gunakan minyak yang sama, goreng bawang dan juga cili hingga wangi dan masukkan ikan pekasam yang telah digoreng tadi, balik2kan dan boleh diangkat.



Ikan Pekasam Goreng dan Masak Lemakkk Rating: 4.5 Diposkan Oleh: jagostu

0 comments:

Post a Comment